RL sērfo

Pauls Bankovskis

Dūmi un pelni

Dūmi un pelni
http://ruskhasanov.com
 

Burtu izskatam vairākums cilvēku vērību droši vien pievērš vienīgi brīžos, kad tie, piemēram, grāmatā ir par sīku un tātad nesalasāmi, acīmredzami neglīti vai arī tie ir daļa no animācijas kārtējās Džeimsa Bonda filmas sākuma titru laikā. Ilgu laiku šī joma ir bijusi noslēgtībā darbojošos dīvaiņu pārziņā – vienalga, vai tie būtu klostera klusībā grāmatas pārrakstītāji mūki vai mākslinieki, kas ar otu, rakstāmspalvu, kaut vai zīmuli vienā paņēmienā varēja gan radīt grāmatas vāka māksliniecisko ietērpu, gan ne no kurienes uzburt jaunas burtu formas. Kopš grāmatniecībā linotipa salikuma mašīnas un daudzus citus darba posmus ir aizstājuši datori, viss ir šķietami mainījies. Vispirms jau tāpēc, ka ar dažādiem burtu veidiem un to izvēli tagad darīšana ir tik daudziem cilvēkiem kā vēl nekad pasaules vēsturē. Rakstīt šo tekstu Arial vai Times New Roman burtu veidā? Ar šādu jautājumu diendienā saskaras liela daļa planētas iedzīvotāju. Viņu vairākumam ir pārliecība, ka visi šie daudzie dažādie burtu veidi datorā arī radušies. Tā, protams, nav taisnība, jo daudziem no tiem pamatā ir tās pašas vecās labās un kādreiz atliešanai svinā radītās garnitūras. Taču datori ir pavēruši arī kādu jaunu burtu radīšanas metodi – un tai vairs nav nekādas saistības ne ar krāsu, ne svinu, un arī dators tajā ir tikai “pēdējā instance” jeb rīks. No Urāliem nākušais krievu mākslinieks Ruslans Hazanovs tam ir dzīvs apliecinājums – savus burtus viņš rada no dūmiem, šķidrumu pilieniem, putekļiem, pat tīras gaismas.