Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Griots de Mauritania
2000, Kora Sons
Noskaņojums: neciešamās sievietes
Vieta: tukšā un pelēkā apziņas kaktiņā
Cilvēki: dzelzceļa stacijas nejaušie profesionālie iemītnieki
Grioti ir īpaša mūziķu kasta Mauritānijas sabiedrībā, kurā pilnīgi visam ir sava vieta. Zināšanas par sarežģīto modālo sistēmu tiek nodotas no paaudzes uz paaudzi, no vīrieša vīrietim, no sievietes sievietei. Vīrieši spēlē četrstīgu lautu tidinit, bet sievietes — desmitstīgu trīsstūrveida arfu ardin. Arī telpā, kurā notiek muzicēšana, vīrieši sēž atsevišķi, bet sievietes, kas piedalās šajā pašā skaņdarbā — ar muguru pret vīriešiem. Visa mūzika iedalās trīs “ceļos” — melnajā, baltajā un plankumainajā, katrā no šiem ceļiem ir piecas līdz desmit tonalitātes, kas savstarpēji ir saistītas. Spēlējot skaņdarbu, ir atļauts pāriet no vienas tonalitātes uz nākamo tikai stingri noteiktā secībā. Atkarībā no šīs pārejas izvēles, skaņdarbs var ilgt pāris minūtes vai arī bezgalīgi. Šajā albumā ir iekļauti divi 1965. gada ekspedīcijā ierakstīti skaņdarbi, kas sākas ar vienu un to pašu tonalitāti, viens ilgst 38 minūtes, otrs — 9. Unikālo ierakstu autors ir franču kompānijas Ocora dibinātājs Šarls Divels, kura arhīvs šobrīd tiek izdots sērijā Prophet (Pravietis). Jāpiezīmē, ka visos ierakstos ievēroti trīs principi: muzikālais autentiskums (“dzīvais” ieraksts tradicionālā vidē), akustiskais autentiskums (ierakstā saglabāts viss akustiskais fons), temporālais autentiskums (skaņdarbs ierakstīts tāds, kādu to izpilda mūziķi.