Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
The Arditti Quartet
The Complete String Quartets Vol.1
1989, mode records
Žanrs: rūpīgi plānota nejaušība
Auditorija: bezmiega vai zobu sāpju nomocīti intelektuāļi
Ekvivalents: sēdēšana pie loga, lietus vērošana un stikla skrāpēšana ar dzelzs priekšmetu
Džons Keidžs tik ļoti esot cienījis nejaušību un improvizāciju, ka ilgu laiku neesot lietojis nekādu ierakstošo tehniku. Tikai mūža nogalē parādījušies pirmie “Keidža ieraksti”, tapuši stingrā uzraudzībā, saglabāti nākamajām paaudzēm vismaz daļēji “tādi”, kādus tos labprāt gribējis dzirdēt pats septiņdesmitpiecgadīgais autors. Arī šie — Mūzika četriem un 30 skaņdarbi stīgu kvartetam. Pirmajā mūziķiem tiek izsniegtas četras atsevišķas partitūras, kurās viss norādīts pilnīgi precīzi, izņemot to, cik ilgi jāskan katrai notij, cik reizes tā jāatkārto un vai tam jānotiek pirms vai pēc pārējo trīs mūziķu spēlētā. Tas jāizlemj pašiem, gluži tāpat kā tas, kur atrasties izpildījuma laikā. Skaņdarbs var ilgt 10, 20 vai 30 minūtes, atkarībā no tā, kādu taktiku būs izvēlējušies mūziķi. Konkrētā ieraksta laikā viens no mūziķiem atradies uz skatuves, otrs — skatītāju rindās, trešais — balkonā, bet ceturtais — uz platformas pie griestiem. Taču to nav iespējams dzirdēt. Nedz arī atkārtot.