RL sērfo

Pauls Bankovskis

Kā bija patiesībā

Kā bija patiesībā
http://errolmorris.com
 

Režisoram Erolam Morisam ar realitāti ir sarežģītas attiecības, un tas nekas, ka viņš ir pazīstams tieši ar savām plašu atzinību guvušajām dokumentālajām filmām. Par dokumentālo krimināldrāmu “Šaurā zilā līnija” viņam netika piešķirts Oskars vienīgi tāpēc, ka, pēc Amerikas Kinoakadēmijas vērtētāju ieskatiem, filmā bija pārkāpts dokumentālu un inscenētu ainu līdzsvars. Attiecības ar realitāti un dažādām fikcijām Morisa gadījumā droši vien īpašas padara arī fakts, ka par kinorežisoru viņš kļuva jau pēc tam, kad kādu laiku bija strādājis par privātdetektīvu. Tagad visas šīs, ja tā var teikt, personības šķautnes ir sastapušās vienkopus un nebūt ne filmā – ir iznākusi Morisa grāmata “Noticēt nozīmē saskatīt” (Believing is seeing), kurā viņš mērķtiecīgi “dekonstruē” vēsturiski pazīstamas fotogrāfijas, privātdetektīva piekasīgumā cenšoties izdibināt, vai tās ir “īstas” jeb dokumentālas, vai tomēr viltotas jeb inscenētas. Tur ir pie nezināma kareivja atrasts ambrotips ar bērnu portretu, Rodžera Fentona fotogrāfijas, kas uzņemtas Krimas kara laikā, Artura Rotšteina bilde ar govs galvaskausu, kas tapusi Lielās depresijas laikā, un Izraēlas–Libānas kara laikā Beirūtā tapis attēls ar kaujaslauka drupās redzamu lellīti. Moriss savos meklējumos ir nenogurdināms, un viņa interneta vietne tam ir pierādījums. Ieteicama ikvienam, kas vēlas sākt paša Morisa darbības izpēti.