Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Karen Mantler
Business Is Bad
2014, Xtra Watt
Grūti pateikt, ar ko nodarbojas mūziķi, kuri izdod vienu albumu desmit gadu laikā un iemanās izklausīties praktiski tieši tāpat. Kārena Mantlere ir profesionālu džeza mūziķu – pianistes Karlas Blejas un trompetista Maikla Mantlera – meita. Agrīno bērnību pavadījusi, rāpojot pa skatuvi zem klavierēm un braukājot vecākiem līdzi koncertturnejās, viņa debitēja kādā ierakstu sesijā jau divu līdz piecu gadu vecumā (džeza opera Escalator Over the Hill ierakstīta no 1968. līdz 1971. gadam). 1989. gadā iznāk pirmais viņas pašas sarakstītais džeza dziesmu albums “My Cat Arnold”, gadu vēlāk – hipohondriskais “Get The Flu”, kas turpina balansēt uz parodijdziesmu un improvizācijas džeza robežas. Abos albumos piesaistītais mūziķu sastāvs ir pārliecinošs, viņas mūziku izplata Watt studijas partneri ECM Records, un tas garantē viņai kulta dziedātājas statusu jau diezgan plašā vidē. Seko albums, kas tapis pēc Mantleres kaķa Ārnolda nāves, – tajā Kārena flegmatiski aplūko citu mājdzīvnieku alternatīvas. Jaunākais albums stilistiski atkārto iepriekšējo noskaņu (savā uzticībā vienai intonācijai Kārena atgādina Robertu Vaietu, kura albuma “Cuckooland” ierakstā viņa ir piedalījusies), taču šoreiz viņas sarkasms ir vērsts uz mūsdienu ierakstu biznesa bēdīgo stāvokli: dziesmā “Mans burvju zīmulis (uzrakstīja šo melodiju)” tiek aplūkots autortiesību jautājums, “Es nevaru atļauties advokātu” runā par mūziķa bezspēcību, bet dziesmā “Ar biznesu ir bēdīgi” dzirdami secinājumi.