Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Maiks Lī
Misters Tērners, 2014
Mr. Turner, Mike Leigh
Izrādās, kādā Fleminga romānā minēts, ka mākslā aģents 007 īpašu interesi izrāda par Tērnera glezniecību. Ceru, ka tas nav kāds psihoanalītisks iemesls, kāpēc arī es šo Britu impērijas svarīgāko gleznotāju visnotaļ cienu – “Lietus, tvaiks un ātrums” pusaudža gados bija fona attēls uz mana datora ekrāna. Tāpat Maiks Lī reiz atzinās mīlestībā pret Tērnera daiļradi, tāpēc arī, neraksturīgi sev, vēlāk pieķērās mākslinieka dzīves vēsturiskā sižeta ekranizācijai. Var teikt, ka režisoram izdevies, jo tikai atsevišķi gleznieciskie kadri, kas aptuveni atgādina Tērnera darbus, ir vienīgie banālie izskaistinājumi šajā filmā. Šeit jūs ieraudzīsiet no ekrānā idealizēto mākslinieku tēliem pavisam atšķirīgu, mazliet riebīgu veci, kurš sev zem deguna murmulē neskaidras valodas atliekas un periodiski īgņojas. Par spīti tam šķietami netīkamais Tērners, kurš gan izkalpina savu freidisko tēvu, gan ignorē laulību un tajā dzimušo meitu un piedevām seksuāli izmanto savu pusdebilo kalponi, izraisa īpatnējas simpātijas, pat līdzjūtību filmas beigās, kurās, kā noprotat, viņa dzīve noslēdzas. Beigās gan jāatzīst, ka gleznas tomēr par filmu spēcīgākas, galu galā – pat Bonds esot raudājis, tās skatot.