Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Anja Lechner
BACH / ABEL / HUME
2024, ECM Records
Vācu čelliste Anja Lehnere jau krietnu laiku pazīstama kā daudzveidīgu kameransambļu un duetu dalībniece, viņa dibinājusi stīgu kvartetu Rosamunde Quartett, spēlē savdabīgajā Tarkovsky Quartet, kura sastāvā ir klavieres, čells, akordeons un saksofons, īpaši viņai mūziku rakstījuši Tigrans Mansurjans, Valentins Silvestrovs, Tenu Kervitss un Dino Salusi, viņas kontā ir ap 20 ierakstu apgādā ECM, bet nu nācis klajā pirmais soloieraksts, kas pārsteidz ar pašsaprotamo, taču negaidīto skaņdarbu izvēli. Johana Sebastiāna Baha čella svītas Nr. 1 un 2 sarakstītas 1720. gadā un ir labi zināmas, Pirmā prelūdija ir viens no nodrāztākajiem skaņdarbiem, kas bieži skan televīzijas raidījumu aizkadrā. Mazāk zināms, taču savā laikā visai atzīts ir Baha dēla Johana Kristiāna draugs un violas da gambas spēlētājs Karls Frīdrihs Ābels. Šajā ierakstā skan divi nelieli skaņdarbi čellam – Arpeggio un Adagio. Vislielākā intriga ir trešais komponists – Tobiass Hjūms, kas dzīvojis Skotijā 17. gadsimta sākumā un bijis nabadzīgs karavīrs, dienējis Zviedrijas un Krievijas armijā, tāpēc dēvēts par “kapteini Hjūmu”, mūža nogali pavadījis nabagmājā Londonā, taču bijis ievērojams komponists un violas spēles popularizētājs laikā, kad britu mūzikā dominēja lauta. Viņa atstātajā muzikālajā mantojumā ietilpst vairāki “joku gabali”, piemēram, skaņdarbs, kas izpildāms divatā ar vienu violu, turklāt vienam spēlētājam ir jāsēž otram klēpī. Citā skaņdarbā ar nosaukumu “Harke, harke” (“Klau, klau”) ir notīs fiksēts pirmais col legno izmantojums Rietumu mūzikā, tas ir, instrukcija spēlētājam uzsist pa stīgām ar lociņa aizmuguri. Arī tas ir dzirdams šajā brīnišķīgi dzidrajā un pārdomu pilnajā albumā.