Pauls Bankovskis

Eksperimenti turpinās

yanlinma.com/flat-ui-and-a-half/


Interneta izplatības pirmsākumos bija novērojama visai liela mākslinieku interese par tā dāvāto iespēju izmantošanu nekomerciāli mākslinieciskos nolūkos. Tas bija aptuveni tajā pašā laikā, kad arvien lielāku popularitāti guva CD-ROM diski un ne viens vien mākslinieks radīja šādos diskos pavairotus un izplatītus interaktīvus darbus – sava veida alternatīvas komerciālajām un pārsvarā vienkāršos sižetos balstītajām datorspēlēm. Tas bija īpatnējs laiks, jo ne jau katru dienu var rasties iespēja novērot, kā mākslinieki cenšas apgūt viņu rīcībā faktiski pilnīgi nejauši nonākušus izteiksmes līdzekļus. Lai gan interneta komercializācija vēl tikko sākās, jau tobrīd bija manāma mākslinieku vēlēšanās meklēt alternatīvus programmēšanas valodās ierakstīto iespēju pielietojumus, kam ar naudas pelnīšanu vai praktisku vajadzību apmierināšanu bieži vien nebija nekā kopīga. Tomēr īsā laikā gan pasaule, gan tehnoloģijas izmainījās, sākotnējais mākslinieciskais entuziasms noplaka. Tehnoloģijas un programmēšanas valodas kļuva arvien sarežģītākas, CD-ROM diski nomira dabiskā nāvē, iezvanpieeju vietā parādījās pieslēgumi pie optiskajiem kabeļiem, pēc tam bezvadu internets, podziņtelefonus nomainīja viedtālruņi, un internetā uzplauka komercdarbība. Ķīniešu izcelsmes programmētāja Jaņliņa Ma radītā vietne, kas veltīta “2,5 dimensiju” saskarnēm, atgādina “vecos, labos” laikus – laikmetu, kad mākslinieki vēl uzskatīja par pienākumu atļauties internetā darīt kaut ko absolūti nelietderīgu un absurdu.

Raksts no Februāris 2020 žurnāla