Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Tirdzniecības uzņēmuma IKEA ienākšana Latvijā un jaunais veikals Rīgā kļuva par nacionāla mēroga ziņu. Pirmajās veikala darbības dienās pie tā veidojās garas ziņkārīgo un pēc mājas piederumiem izsalkušu pircēju rindas. Varētu domāt, ka tik liela piekrišana ir kaut kas noslēpumains, taču patiesībā visa pamatā ir rūpīgi sabiedrības uzvedības pētījumi un racionāli lēmumi. IKEA Group un INGKA Holding (kam pieder vairums IKEA veikalu) katru gadu veic sabiedriskās domas aptauju par potenciālo klientu dzīves ieradumiem. Kopš 2014. gada, kas bija šādu pētījumu aizsākums, ir mēģināts noskaidrot, kādi ir ļaužu rīta ieradumi, kas notiek viņu virtuvē un par ko ģimenē izraisās visasākie strīdi. Jaunākajā pētījumā uzdoti jautājumi par eksistenciālām un varbūt pat filozofiskām tēmām – par vientulību, piederības sajūtu un par iespaidiem, kas pār cilvēkiem nāk, dzīvojot pilsētās. Pavisam aptaujāti 22 000 iedzīvotāju 22 pasaules valstīs, un tā, piemēram, noskaidrots, ka gandrīz puse amerikāņu (ap 45%) vientulību izbauda, vienīgi pavadot kādu laiku savā mašīnā. Pirms diviem gadiem uzņēmums vaicāja, kur cilvēki jūtas kā mājās, un saņēma atbildi, ka 20 procentiem iedzīvotāju savas pašu mājas nebūt nešķiet mājīgas. Divus gadus vēlāk jautājums tika atkārtots, un tad jau savās mājās omulīgi nejutās 35% aptaujāto.