Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Andžejs Vajda
Viss pārdošanai, 1969
Wszystko na sprzedaż, Andrzej Wajda
Tāpat kā filmai nav jābūt garlaicīgai, lai tā būtu par garlaicību, tajā – kā pierāda Vajda – nav jābūt Cibulskim, lai tā būtu par Cibulski. Vajdas vairāku filmu aktiera, poļu kino zvaigznes, tobrīd pirms diviem gadiem pēkšņi mirušā Zbigņeva Cibulska, klātbūtne filmā ir mistiska. Jau vecumā Vajda stāsta, ka būtu vajadzējis daudz tiešāk uzņemt filmu par Cibulski (filmā viņš netiek saukts vārdā) un pašam spēlēt tajā režisoru, nevis slēpties aiz aktiera režisora lomā (filmā viņam arī ir vārds Andžejs), taču viņam pietrūcis drosmes. Varam pieņemt, ka šī filma par filmu atmasko liekulīgo “viss pārdošanai” kino pasauli: jebkas, arī pazudušā aktiera izmisušās sievas un mīļākās dialogs, var izrādīties mise en abyme filmēšanas laukumā. Tomēr inscenējuma un realitātes robežas nav ekrāna iezīmētas. Noskatoties filmu, nav iespējams, piemēram, nedomāt (šī aina ir vienīgā, kas man palikusi atmiņā no bērnības) par to, vai un kurā brīdī tika apstādināts karuselis – tajā sākumā priecīgi, pēc tam klusumā tumsā virpuļo ballītes viesi. Nav iespējams arī nedomāt, ka visvairāk jau tas viss ir par to, kā tikt galā ar tuva cilvēka nāvi. Lūk, piemēram, uzņemot filmu.