Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Džozefs Louzijs
Sulainis, 1963
The Servant, Joseph Losey
Tikai 2011. gadā privātie kalpotāji starptautiski tika atzīti par tiesiski vienlīdzīgiem ar citu darbu darītājiem: nav skaidrs, vai par viņiem vienkārši bija aizmirsuši vai arī kreisais spārns nebija par viņiem pietiekami cīnījies. Lai gan pavisam noteikti to mēģināja darīt Holivudas “komīšu” sarakstā iekļautais un uz Lielbritāniju pārbēgušais režisors Džozefs Louzijs ar savu “Sulaini”. Dērks Bogards filmā atveido kalpu, kas ierodas jauna aristokrāta mājās gandrīz vai kā evolucionārs instruments, kas radīts, lai iznīcinātu augstdzimušo kārtas paliekas. Pateicoties rindai hipnotisku, psiholoģiski izrēķinātu un seksuāli vardarbīgu gājienu, filmas gaitā kalps pakāpeniski pats kļūst par saimnieku. Notikumi risinās kādā klaustrofobiskā Londonas namā, bet freidiskais cietums pamazām atklājas kā laukums lielākai politiskai spēlei – šķiru cīņai un leiboristu uzstādījumam atmaskot aristokrātijas slēptās privilēģijas. Iespējams, tas arī padara filmu tik atbilstīgu mūsu laikam.