Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Roberts Bīverss
No… piezīmju grāmatas, 1971/1998
From the Notebook of..., Robert Beavers
Grūti tikt skaidrībā, kas tik ļoti pievelk, skatoties šo filmu. To var saukt par eksperimentālu darbu, kurš balstās sarežģītos, pat abstraktos mēģinājumos saprast filmas veidošanas procesu un autora lomu tajā. Tomēr kadri, kurus Bīverss nofilmēja jau 1971. gadā, būdams tikai 21 gadu vecs, bet samontēja 30 gadus vēlāk, savā īpašajā kombinācijā iedarbojas ļoti spēcīgi. Iedvesmojoties no Leonardo da Vinči skiču grāmatām un Pola Valerī esejām par da Vinči darbu, Bīverss filmēja vietas Florencē, kuras zīmējis renesanses slavenākais mākslinieks, kā arī ēnainus dzīvokļus, sevi spoguļu un stiklu atspīdumos, logu ierāmētas ainavas un arī tekstuālas norādes pašam sev. “Aizver logu līdz šaurai spraugai, filmē manu atspulgu spogulī brīdī, kad mana roka kustas spoguļa atspīdētās gaismas priekšā.” Sekojot šādam un daudziem līdzīgiem norādījumiem, autors īsteno filmu kā tehnisku uzdevumu, gaismas spēli un tikai sev saprotamu montāžas struktūru. Rezultāts sniedz dīvainu, vienlaikus hipnotisku mākslinieka pašportretu savā darba un dzīves telpā un vienlaikus neļauj aizmirst, ka Bīversa doma kļūst par filmu, filmējot pilsētā, kas pati tapusi kā mākslinieciskās domas piepildījums.