Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Rainers Verners Fasbinders
Bailes saēd dvēseli, 1974
Angst essen Seele auf, Rainer Werner Fassbinder
Vācu režisoru Fasbinderu, kurš šajā filmā atļaujas nospēlēt derdzīgu un naidpilnu filmas galvenās varones znotu, vienmēr ir interesējuši autsaideri; arī viņš pats tāds bija gan dzīvē, gan kinematogrāfā. Emma ir vairāk nekā 60 gadus veca vācu kundze; kādā lietainā vakarā viņa ieiet nepazīstamā Minhenes kafejnīcā un satiek Ali, jaunu marokāņu imigrantu; viņi iemīlas. Šī nav nedz hipijiskā romance “Harolds un Moda”, nedz arī Daglasa Sērka elegantā melodrāma “Viss, ko atļauj debesis” (1955), kaut arī tieši no tās režisors iedvesmojies. Filmas spriedze ir smeldzīga, var gadīties pieķert sevi pie domas, ka neticība neparastā mīlas stāsta iespējamībai ir ne mazāka kā visur uzglūnošais sabiedrības naidīgums, ar ko nākas saskarties abiem personāžiem. Viņi nepadodas, un pasaule it kā atmaigst. Tomēr sižeta pavērsiens, iespējams, liks vilties gan romantiķiem, gan ciniķiem. Nevienam jau nav viegli samierināties ar domu, ka ārējā pasaule ir atkarīga no katra iekšējās, taču jebkurā gadījumā, kā tajā pašā kafejnīcā dejojot teiks Emma: “Kad mēs esam kopā, mums jābūt labiem vienam pret otru.”