Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Rauls Ruiss
Lisabonas noslēpumi, 2010
Mistérios de Lisboa, Raúl Ruiz
Ruisa filmās viss ir saistīts ar neredzamām kombinatoriskām saitiņām. Bijušais pasūtījuma slepkava kļūst par aizbildni bērnam, no kura noslepkavošanas vēl dzemdībās viņu atrunājis kāds čigāns. Šis pats čigāns ir bijušais Napoleona armijas kareivis, kurš jaunībā pēc nelaimīgas iemīlēšanās kļuvis par priesteri un mācībspēku katoļu skolā. Viņa audzēknis pēc daudziem gadiem iemīlas priestera kādreizējās aizraušanās meitā, kura tam pieprasa atriebt viņas pazemojumu, nogalinot jau iepriekš minēto pasūtījuma slepkavu, kurš vienlaikus ir audzēkņa aizbildnis. Šie un citi savītie pavedieni šķetinās 19. gadsimta pirmajā pusē Lisabonā. Rodas reibinošs paralēļu virpulis: stāsti par dievišķo providenci, zaudētiem vecākiem un izpostītām dzimtām jeb, kā par to liecina pirmizrādes pieteikums, tā ir visaptveroša ciešanu dienasgrāmata. Četras stundas garā sāga bija Ruisa pirmspēdējais darbs. Tas nevainojami kalpo kā viņa stila un stāstniecības summa: ir gan caur kadru slīdošās mēbeles, gan logs kā darbības rāmis, tāpat arī bērnība kā nosacījums dzīvei vai notiekošais kā matemātiska kombinācija, visbeidzot, visa filma kā nebeidzama atminēšanās. Lai gan agrāk vai vēlāk skatītājs visas atbildes tomēr gūst, galveno noslēpumu Ruiss mums tomēr atklāt negrasās.