Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Kens Rasels
Velni, 1971
The Devils, Ken Russell
Šo filmu neiesaka skatīties nepilngadīgiem, psihiski nelīdzsvarotiem un ticīgiem cilvēkiem. Pats režisors to nodēvējis par “pēdējo naglu manas katoliskās ticības zārka vākā”. Filma uzņemta pēc Oldesa Hakslija vēsturiskā romāna “Ludēnas velni” un stāsta par 17. gadsimta notikumiem mazā Francijas pilsētiņā, kas nokļuvusi lielo politisko intrigu krustugunīs. Par nepakļaušanos kardināla Rišeljē plāniem tās vadītājs tiek apsūdzēts vesela klostera pavešanā netiklībā un līguma parakstīšanā ar pašu sātanu. Galvenajās lomās ir Vanesa Redgreiva un Olivers Rīds, filmas dekorāciju mākslinieks ir jaunais Dereks Džārmans. Sākumā filmu vēlējās uzņemt producentu kompānija United Artists, taču pēc Rasela scenārija izlasīšanas atteicās kam tādam skarties klāt. Ideju (un jau uzbūvētās dekorācijas) pārpirka Warner Bros., kas beigu beigās arī nobijās un lika izgriezt trakākās ainas no mūķeņu orģijas un Kristus statujas “izvarošanas”, eksorcisma rituāla ar anālo spīdzināšanu, sadedzināšanas uz sārta un filmas fināla, kurā mūķene masturbē ar sadegušā ķecera augšstilba kaulu. Taču filma, protams, nav par to. Pats Rasels atzīst, ka, lai arī viņš par politiku neinteresējas, šis, iespējams, ir viņa vispolitiskākais vēstījums – par to, kā valsts vara pakļauj un izvaro cilvēku prātus.