Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Žoržs Lotnērs
Profesionālis, 1981
Le Professionnel, Georges Lautner
Arī “Profesionālī” Žana Pola Belmondo varonis ir tikpat izmanīgs un nevaldāms kā parasti, lai gan filmas sākumā par to vēl nekas neliecina. Kad skatītājs pirmoreiz sastop viņa atveidoto Žosu Bomonu, slepeno aģentu, kuru Francijas valdība sūtījusi nonāvēt Āfrikas valsts Malagavi prezidentu, viņa slābanais, sazāļotais ķermenis saļimst tiesas zālē, kamēr Malagavi tiesneši viņam lasa spriedumu. Žoss ticis nodots: pirms viņš paspējis izpildīt uzdevumu, Francijas politiskais kurss pēkšņi mainījies un Malagavi diktators kļuvis par sabiedroto. Francija aģentu atdod tirāna rokās, kurš Žosu iesloga un paverdzina kaut kur Āfrikas savannā. Pēc diviem ieslodzījumā pavadītiem gadiem Žoss pamanās izbēgt un atgriežas Parīzē (kur Malagavi prezidents ieplānojis diplomātisku vizīti), lai pabeigtu misiju un pie reizes paķircinātu bijušos darba devējus, kuri, izdzirdējuši par viņa atgriešanos, bailēs mobilizē spējīgākos specdienesta aģentus. Seko delverīgas pakaļdzīšanās ainas, rinda pārgalvīgu viltību un vesternu cienīgs duelis, bet Ennio Morrikones melanholiskā melodija ik uz soļa atgādina, ka šī nav vis triviāla spriedzes filma un pat ne stāsts par atriebību, bet drīzāk kas līdzīgs tāda cilvēka portretējumam, kurš bezcerīgi cenšas dzīvot taisnu dzīvi netaisnā pasaulē.