Stenlijs Kubriks "Laupīšana", 1956
RL skatās

Daniela Zacmane

Stenlijs Kubriks "Laupīšana", 1956

Stenlijs Kubriks
Laupīšana, 1956

The Killing, Stanley Kubrick
 

Visiem filmas galvenajiem varoņiem ir iemesls dzīvot labāk, šajā gadījumā – iesaistīties lielas naudas summas laupīšanā. Filmas uzbūve ir kā smalks laikā izkaisīts puzlis, kas soli pa solim, sperot vienu uz priekšu, divus atpakaļ pa spriedzes pilnu labirintu, noved skatītāju atpakaļ līdz kādai septembra sestdienai, kad jānotiek perfekti izplānotai laupīšanai. Filmas ritms un struktūra saskan ar zirgu skriešanas sacīkstēm un kādā epizodē iepīto šahu: temps ir straujš, spriedze ir milzīga, bet skatīšanās ir aizraujoša, jo gājieni ir noteikti, taču ne pilnībā paredzami. Stērlinga Heidena drosmīgais un Elaišas Kuka gļēvulīgais varonis iezīmē filmas vīriešu raksturu amplitūdu, arī abas sievietes uzvedas kā melnā dāma un baltā dāma. Tomēr vislielākais meistars šajā sarežģītajā spēlē, ko pierāda arī vēlākās filmas, ir pats Kubriks. Pretēji mūsdienu politkorektumam, “Laupīšana” liek arī domāt, ka dzīve būtu gandrīz izdevusies, ja ne kāda sieviete, ja ne kāds melnais un ja ne kāds sunītis, vārdu sakot, ja ne pati dzīve.