Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Toms Andersens
Losandželosa spēlē pati sevi, 2003
Los Angeles Plays Itself, Thom Andersen
Ir dažādas filmas par dažādām pasaules pilsētām, bet, kā izrādās, starp tām Losandželosa, un jo sevišķi tās zināmākā daļa Holivuda, tikusi filmēta visvairāk. Varbūt tas ir tādēļ, ka amerikāņu filmētāji nekur tālāk nevēlas braukt, vai arī pati pilsēta pārblīvēta banālām kino zīmēm – neona izkārtnēm, glancētām kapsētām, okeāna pludmalēm un pustuksnešiem ārpus tās. Bet ir tikai viena filma, kas apkopo visas Losandželosas filmas kaleidoskopiskā kino esejā. Toms Andersens vispirms ir kino teorētiķis un profesors Kalifornijas Mākslu institūtā, kurš mēdz pārcelt savas lekcijas arī kino formātā. Apkopojot pilsētā filmētos kadrus, sākot no pašiem trulākajiem trilleriem un komēdijām, līdz pat nezināmiem eksperimentālā kino piemēriem (visu filmu materiāls ir zagts un bez autortiesībām, tāpēc filma netiek demonstrēta kinoteātros, bet tikai lielāku mākslas galeriju privātos seansos), Andersens „lasa” trīs stundas garu lekciju par pilsētu, par Holivudas filmu vēsturi, par kino nāves priekšnojautu, kas galu galā ir kā meditācija, kuru skatoties, tā ik reizi maina savu nozīmi. Starp citu, ja skatās uzmanīgi, var pamanīt, ka starp daudzajiem kino citātiem autors iekļāvis arī kadru no sava kādreizējā studenta – latviešu režisora Jura Poškus – filmas „110/220”.