Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Mēdz teikt: “Es negribu atšķirties. Es gribu kā visi.” Kas gan ir šie “visi”? Kas tos radījis? No kā tie sastāv? Kā tos izšķirt? Jo “visi” nav neatkarīgs jēdziens, kas nesaistīti pastāv pats par sevi. “Visi” drīzāk ir atdarināšanas rezultāts un tās sekas. Cilvēks atdarina otru cilvēku, un visi atdarina “visus”, bet kas gan ir tas pirmējais, īstais, kuru visi atdarina? Vai viņš ir labs? Vai viņš ir gudrs, saprotošs, ticīgs? Ne vienmēr. Ja “visi” būtu tikai un vienīgi kaut kas labs, mums nevajadzētu balstīties šajā lielajā un baigajā vārdā vai attaisnot ar to savu rīcību. Mēs drīzāk vienkārši teiktu: “Es tā daru, jo tā ir labi.” Taču mēs tomēr izvairāmies “visus” lietot par attaisnojumu, un tas visdrīzāk norāda, ka “visi” nav nemaz tik labi, drīzāk pat otrādi. Gluži tāpat “visi” nav gudri, zinoši vai īpaši tikumīgi. “Visiem” pietrūkst kāda pozitīva kopsaucēja, vienlaikus “visiem” piemīt lielāka vara nekā katram cilvēkam atsevišķi.
Tātad, ja šie “visi” nav nedz labi, nedz gudri un tie nav nekādā veidā izcili – kādi tie ir? Ja “visi” būtu viens atsevišķs cilvēks, tā daba mums būtu saprotamāka. Ja “visiem” piemistu tikai pozitīvas īpašības, mēs varētu teikt, ka “visi” abstraktā veidā iemieso labā ideju. Taču tas ir aplami, jo “visi” nav ne viens, ne otrs.
Kas ir visa avots, kas ieslēdz mūs rāmjos un uzspiež savu vērtību sistēmu? Kas ir šis spēcīgais valdnieks, vārdā “visi”? Tā milzu spēks ir acīmredzams. Piemēram, cilvēks spēj sekot kādam ideālam un pat nest tā labā neskaitāmus upurus, bet vienā brīdī viņš kautrīgi apmulst neaptveramās varas priekšā, kāda pieder “visiem”. “Ko visi par mani sacīs?” Šī jautājuma milzu spēkam vai mānīgajai ietekmei nav skaidras izcelsmes. To nav noteicis kāds īpašs cilvēks vai ideāls, tomēr tā iespaids ir dzīvāks par dzīvu, tas ir spēcīgs un iedarbojas pat ļoti reālā un taustāmā veidā.
Kāds varētu teikt, ka “visi” ir vidējais kopsaucējs, ko veido visi noteiktas sabiedrības locekļi. Tas neapšaubāmi būtu pareizi un radītu apmierinošu priekšstatu par “sabiedrības viedokli” kopumā. Bet tas joprojām neatrisinātu fundamentālo jautājumu, kāda ir šī vidusmēra cilvēka izcelsme? Skaidrs, ka nav pārāk grūti izlemt, kas ir vidējais cilvēks noteiktā sabiedrībā. Tomēr katra sabiedrība sastāv no atsevišķiem indivīdiem, kuri ir sarežģīti un daudzšķautņaini cilvēki, tiem ir atšķirīga iekšējā pasaule, un tie rīkojas katrs atšķirīgi.
Viens no iemesliem, kas virza un mudina cilvēku atklāt tās vai citas savas personības šķautnes vai tās potenciālu, ir “visu” uzspiestais “sabiedriskais viedoklis”. Šie “visi” ir kā savdabīgs serpentīns, mītiskā čūska, kas iekodusies sev astē un parādās kā nedalāms kopums un vienlaikus šī kopuma sākums. Tas ir vidusmērs, un tas rada vidusmēru. Citiem vārdiem sakot, ja mēs gribam aizrakties līdz saknēm, no kurām veidojas “visi”, mums jāatrod kāds pamatīgāks un nemainīgāks to pastāvēšanas avots. Lai saprastu “visus”, šis jēdziens būtu jāpēta tuvāk. To veido vairākas sastāvdaļas, kurām, kā mēs redzēsim, ir dažāda izcelsme, bet kopā tās izveido skaidri nosakāmu kopumu.
Viena no centrālajām īpašībām, kas raksturo “visus”, ir gļēvums. Kad mēs sakām “visi”, pat tad, ja mēs šo izteikumu piepildām ar atzinību un apbrīnu, tas vienmēr iever baiļu klātbūtni. Pat tie, kas seko “visiem” ar visu savu sirdi un dvēseli, zina, ka nedrīkst sacelties pret to pavēlniecisko pārākumu. To var mīlēt vai nemīlēt, uzskatīt sevi par tā daļu vai ne, bet ir neiespējami no tā izvairīties. Ja “visi” nav apdāvināti ar labiem tikumiem, mēs varētu tos turēt aizdomās par īpašiem netikumiem. Un patiešām, ja mēs aplūkojam “visus” tuvāk, nav grūti atklāt dažādu netikumu atstātās pēdas, bet tikai pēdas, jo būt pa īstam ļaunam – tam vajadzīga drosme. “Visiem” raksturīgajā gļēvumā mēs noteikti varam nodalīt kādas savtīgas, zemiskas un dažādas citas ikdienišķas ļaunuma noslieces. Bet “visi” nekad nemudinās kādu kļūt par askētu vai sirdsskaidru cilvēku, drīzāk otrādi. Visbiežāk “visus” raksturo viduvējība, precīzāk sakot, sīkumains maziskums.
Būtu jāšķir viduvējība no vidusmēra. Vidējais vidusmēra rādītājs reizēm var būt pat diezgan augsts, atkarībā no tā sastāvdaļu kvalitātes un lieluma. Viduvējība nav relatīva, tā ir īpašību kopums. Viduvējība noraida jebko diženu, cildenu un svētu un aizvieto to ar viegli sagremojamām vērtībām, kuru uztvere neprasa ne piepūli, ne īpašus centienus. Tā nav sabiedrība, kas nosaka, kāda ir viduvējība, tā ir viduvējība, kas ietekmē, kā izskatīsies sabiedrība.
Sabiedrībā, kurā cilvēki un to ideāli ir cildeni, joprojām būs vidusmēra cilvēks, bet tas nebūs “kā visi”. Kad cilvēki kļūs iekšēji neatkarīgi, kad viņi atsevišķi vai kopā virzīsies uz dziļāku izpratni, tad arī būs vienalga, ko teiks vai darīs citi, jo cilvēks tiecas pēc labā kā vērtības sevī.
Kad cilvēki uzvedas “kā visi”, viņi nevienu neatdarina, neviens nespiež viņus to darīt. Drīzāk viņi paši no savām maziskajām vēlmēm sevī veido šo realitāti un tad tai seko.
Es to varētu apkopot kā recepti pēc seno rakstu parauga. Ņemiet aprobežotu maziskumu, izvairīšanos no jebkāda mēģinājuma pacelties neviltotas cilvēcības augstumos, ņemiet to, ko cilvēki sauc par “viduvējību”, pievienojiet tam mazliet egoisma, zemiskuma un iekāres, ietiniet to visu gļēvulības autā, un tad jūs nudien izskatīsieties kā “visi”.
Publicēts žurnālā Rešafim (Dzirksteles),
kuru rabīns Adins Šteinzalcs izdeva 1959. gadā kopā ar draugiem
RL mājaslapā lasāma Lolitas Tomsones intervija ar Adīnu Šteinzalcu Ko var gribēt no kartupeļa.