Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Ar Andru Neiburgu sarunājas Inese Zandere un Uldis Tīrons
RL: Vai tu tiešām esi redzējusi eņģeli?
Neiburga: Es domāju, ka es redzēju eņģeli.
RL:Un ko tu domā par eņģeļiem un par dieviem?
Neiburga: Meitai es esmu sacījusi, ka ir eņģelītis, kas tevi aizstāv un kas vienmēr būs par tevi nomodā. Un par saviem bērniem esmu vienmēr lūgusi, lai Dieviņš viņus sargā, un esmu ticējusi, ka Dieviņš viņus sargās. Tā ir tāda kā patērējoša attieksme, un tas mani bieži mulsina, un tad es mēģinu kaut kā salīgt ar šo... "idejas nesēju". Es saku, labi, es esmu baigā patērētāja, bet es arī centīšos būt laba. Es upurēšu to un to, un šito. Bet tu man dod par to šito, to un to.
Mana ģimene nebija reliģioza. Mēs arī Ziemassvētkos neesam gājuši baznīcā, un ne tāpēc, ka bailes, nē, vienkārši nav bijis tādas tradīcijas. Bet tai pašā laikā man bērnībā iemācīja vienu pantiņu no galvas: "Nu es gribu gulēt iet, Tēvs, slēdz nu manas acis ciet, Tava acs, kas nomodā, lai stāv pār mani miedziņā." Un to pantiņu es skaitu vēl šodien katru vakaru. Varbūt ir gadā kādi trīs vakari, kad es to nenoskaitu. To man iemācīja viena tante, radiniece, ļoti īpatnēja sieviete, kas Latvijas laikā bija saderinājusies ar kādu uzdzīvotāju, kurš neatnāca uz kāzām. Tad brāļi ar šaujamiem aizgāja un paņēma viņu ciet, atveda uz baznīcu un salaulāja. Tūlīt gan viņi arī izšķīrās uz visiem laikiem, turpat uz baznīcas sliekšņa. Un tad tante lika pasjansus, viņa zināja desmitiem pasjansu. Un vienmēr nāca ciemos spēlēt zolīti. Es viņu necietu, jo viņa man iesita pa galvu ar pavārnīcu par sēdēšanu uz galda. Un, kad spēlēja zolīti, dzina mani ārā no ķēķa. Viņa pīpēja papirosus zelta iemušos. Koši sarkanām lūpām. Līdz sirmam vecumam, vispār līdz nāvei, viņas kostīmiem bija kažokādu krādziņas. Un viņa iemācīja man šito pantiņu. Un es ticu, ja noskaitīšu — būs labi. Beigās es vēl pieminu savus bērniņus. Dažreiz iznāk vesela saruna. Kad esmu nogurusi, tā saruna ir īsa. Kad vairāk laika, es Dieviņam visu ko sasolu un pasaku paldies arī.
Tas ir tāpat kā Andrim; viņam bērnībā bijis tāds vaskadrānas galdauts, rūtains, un viņš zinājis — ja uzliks sērkokkastīti uz tās rūtiņas, būs labi, bet ja māte vai māsa pārbīdīs — pasaule sabruks.
RL: Stāstā Mana izdomātā dzīve tu rakstīji: "Un ne mūsu stāsti kādam ir vajadzīgi, ne mēs paši." Vai tu to rakstīji vai tā — izdomātā?
Neiburga: Es nemaz cita neesmu, es esmu izdomāta. Manis pilnīgi nav. Es esmu tāda izplūdusi būtne. Es spēju sakoncentrēties un kaut kas būt vienīgi rakstot. Tikko lasīju Gouldinga Bnvo krišanu, un tur tas ir pateikts tūkstoškārt labāk, tikai gleznošanas vietā lasi — rakstīšana. "Dzīve ir tikpat kā Nekas," Goldings saka, "jo tā ietver itin visu; tā ir pārāk plaša un niansē- tā, vienam prātam neizsmeļama. Toties gleznošana atgādina vienu vienīgu, īpaši izvēlētu pieeju."
RL: Pastāsti par sevi kā par rakstnieci!
Neiburga: Tas tāds dīvains jautājums. Nu jā, es esmu jaunībā kaut ko uzrakstījusi. Notika Mirdzas Ķempes jauno autoru seminārs, un tas mani pamudināja tāpat kā daudzus citus. Es vienkārši uzrakstīju, un mani saslavēja bez jēgas, un laikam gan no tādas "radošās laimes" viedokļa es laimīgāka nekad neesmu bijusi. Es biju tik briesmīgi pacilāta. Tā laime man uzkrita tramvajā, braucot gar Daugavmalu uz mājām, tas bija viens mirklis. Bet drīz jau uzgūlās smagums uz pleciem, jo man likās — nupat ir jāraksta un jāraksta. Un es uzrakstīju daudz mēslu. Pa vidu. Tā grāmatiņa mani galīgi neapmierināja. Pēc tam jā. Tas, kas publicēts presē, un Tille. Tilli var nopirkt visos grāmatveikalos par četriem santīmiem. Drīz to nocenos uz diviem, tad vienu, un tad izmetīs ārā. Es neatceros, kurā gadā bija seminārs, kad iznāca grāmatiņa. Es vispār neko neatceros no savas dzīves.
RL: Toties tu labi atceries savus bērnības gadus?
Neiburga: Nu jā, labāk. Bet vidusskolas gadi man ir pilnīgi pagaisuši. It kā manis nebūtu bijis. Es vispār neatceros faktus, notikumus, bet noskaņas, sajūtas. Arī redzētās filmās, grāmatās. Piemēram, Burvju kalns, neraugoties uz visu filozofēšanu, man saistās ar dabu. Tur krita tādas sniegpārsliņas. Ģeometriskas.
RL: Un tomēr — kā tu juties kā pusaudze, jauniete?
Neiburga: Ja es tagad atceros tos gadus, galvenais vadmotīvs bija — dzīvot skaisti un bezjēdzīgi. Un viss, ko es tolaik lasīju, arī tikai vairoja šo apziņu — dzīvot skaisti un bezjēdzīgi. Tā kā tolaik jau vispār jēdzīgi dzīvot nebija iespējams, tad vismaz skaisti.
Principā jau es esmu dekadentiski noskaņota visādā ziņā. Forma — tas man ir galvenais. Kā dzīvē, tā literatūrā. Tas "skaisti", tas man arvien ir bijis pirmajā vietā. Un skaisti — tas vienmēr ir arī sāpīgi. Kā Bunjuela Buržuāzijas diskrētais Sārms.
Tur ir tā nelaime — es nespēju pati savu dzīvi organizēt tā, lai tā būtu skaista. Tas man ir nesasniegts ideāls. Man patīk skatīties uz cilvēkiem, kuri to spēj, un es viņus apskaužu. Pati es to nespēju. Man pietiek, ja iedomājas, ka kāds to spēj, un es nevēlos dzirdēt, ka viņiem ir tāda pati ikdiena, ka viņi arī... Man patīk visādas skaistas izdarības. Skaisti cilvēki.
Skaistas sievietes man šausmīgi patīk. Noteikti vairāk nekā skaisti vīrieši. Faktiski skaisti vīrieši man pavisam nepatīk.
RL: To, ko mēs atceramies, varētu kā krellītes savērt uz diega un teikt: "Tā ir mana dzīve." Bet tagad — "mūsu stāsti nevienam nav vajadzīgi, un mēs paši arī..." Tomēr nav jau tā, ka nu vairs nekas nevar būt. Vai tu domā, ka tu vēl rakstīsi?
Neiburga: Es gribētu, lai tā būtu.
RL: Vai tava pašreizējā dzīve būtu vērtējama kā tāda pagaidu — kā dzīve pirms rakstīšanas?
Neiburga: Reiz es tev atbildēju "jā". Bet vispār tic ir nieki. Man ir bērni. Bērns nevar būt pagaidu dzīve. Tieši viņam es neesmu izdomāta, bet īsta. Mamma.
RL: Vai tu iedomājies sevi vecu? Kāda tu būsi?
Neiburga: Es nokritīšos par divdesmit kilogramiem svarā un kļūšu ļoti skaista.
RL: Vai tev nav tāda sajūta, ka tava dzīve nav notikusi?
Neiburga: Nekādā gadījumā! Vismaz es nekad neesmu domājusi, ka mana dzīve nav notikusi kaut kādu ārēju apstākļu dēļ. Viss, kas nav noticis, nav noticis manis pašas dēļ. Nekas nav traucējis tam, lai kaut kas varētu notikt. Man šķiet, ka liktenis ir cilvēka dzimšana un nāve, bet tas, kas pa vidu, tas ir cilvēka varā. Varētu jau gausties, ka tas, kas pašlaik notiek ar mani — visā tā lietišķā rosīšanās ar namiem — ir liktenis. Nu, kāds tur liktenis! Ja es būtu īsta rakstniece, es vienkārši nospļautos par namiem un rakstītu. Nu, nav tur nekāda liktens, tikai audzināšana un pienākuma sajūta... Lieli mākslinieki jau tieši ar to atšķiras, ka viņiem ir pienākuma sajūta tikai pret sevi.
RL: Par kādu pienākuma sajūtu tu runā?
Neiburga: Piemēram, pret vecākiem. Un ne tikai. Pienākuma sajūta ir kā lāsts. Es gandrīz nekad nevaru justies brīva un laimīga, jo man vienmēr ir kaut kas nepadarīts prātā, kas visu sabojā. Vienalga — vai mamma mājās domā, kāpēc es esmu tik vēlu, vai viņa domā — kāpēc es esmu piedzērusies, vai tagad, teiksim, jāsatiek kādi klienti vai kaut kur jānodod kāds rakstiņš. Vienmēr kaut kas gandē dzīvi, es netieku no tā vaļā.
RL: Vai viss tevi ir audzināšanas rezultāts?
Neiburga: Nē, viss nav. Manas pašas ir tas, ko es rakstu. Man nekad nav bijis atklātas sarunas ar vecākiem par tādiem, nu, teiksim, eksistenciāliem jautājumiem. Visi mani pārdzīvojumi ir palikuši manī pašā.
RL: Vai tev ir tādas lietas dzīve, kuras tu nožēlo — tā pa īstam?
Neiburga: Jā. Tā ir svarīga tēma — pašattaisnošanās. Dzīvē un mākslā. Mana pastāvīgā sajūta ir vainas apziņa. Un to tu vari ierakstīt savas intervijas virsrakstā. Es visu mūžu jūtos vainīga.
RL: Par ko tu jūties vainīga?
Neiburga: Ne jau par iedzimto grēku.
Piemēram, šobrīd, te sēžot, mani moka vainas apziņa, ka neesmu mājās. Mani gaida mamma, kura nopirkusi kilogramu un septiņsimt gramus smagu taimiņu, ko grib pagatavot īpašā austrāliešu veidā, jo es esmu atbraukusi. Šobrīd es savā garā traucos uz tām vakariņām, nevis sēžu šeit, un domāju par taimiņu, rozā zivi, kas apmēram uz piecām minūtēm iegremdēta vārošā ūdenī ar dillēm.
RL: Tātad tu savā dzīvē nekad neesi bijusi "līdz galam" laimīga?
Neiburga: Tu baigi neatlaidīgi par šito tincini. Laikam tev svarīgi ieskatīties pa atslēgas caurumu un uzzināt, vai kāds patiesi ir laimīgs? Vai gribi saņemt apstiprinājumu, ka neviens nav?
RL: Vai cilvēkam ir jābūt laimīgam?
Neiburga: Jā, droši vien. Tikai katram jau tas priekšstats par laimi ir savādāks. Nupat kādā avīzē izlasīju, ka laime ir ilgstoša labsajūta. Ļoti triviāli. Un patiesi.
RL: Tu jau teici, ka tev tikpat kā nav draugu. Vai tu jūties ārpus sabiedrības?
Neiburga: Es vienmēr esmu stāvējusi kaut kam malā. Kāda sabiedrība, kāda kopība, kam es stāvu maliņā un šausmīgi gribu būt tur iekšā. Teiksim, bērnībā, slimnīcā, kur palātas meitenes vakaros stāsta stāstus, satupušas kādā gultā — man kaut kā neizdevās būt starp viņām.
Varbūt tieši tur, slimnīcā, es sevi pirmoreiz izdomāju. Katrai meitenei savu dienu bija jāslauka lielās palātas grīda. Es slaucīju un iztēlojos, ka man ir smaga sirdskaite un kā es pēkšņi guļu zemē ar visu putekļaino slotu, beigta un pagalam, un beidzot visi man ir apkārt. Tādā stilā es rakstīju vēstules uz mājām — ka ilgi jau neizķeipšu. Nabaga mamma.
Šķiet, mana vienīgā draudzene ir Baņuta Rubesa, kas dzīvo Kanādā un ko es satieku labi ja reizi pa diviem gadiem. Nezinu, varbūt tāpēc, ka viņa ir ārzemniece un viņai ir kaut kāda |oti intensīva metode attiecībās ar cilvēkiem, ļoti koncentrēta, es, ar viņu satiekoties, spēju pusstundā pārrunāt tādus esības jautājumus — jūtos pēc tam ļoti piepildīta.
RL: Man šķiet, ka tavs ārēji solīdais, atturīgais stils — tas arī ir tāds "ārpus".
Neiburga: Protams, tā ir cenšanās laikus nostāties tādā neatkarīgā pozīcijā, nez kāpēc jau iepriekš pieņemot, ka visi būs pret tevi.
RL: Kā tu atbildētu uz jautājumu, kuru tu droši vien gaidīji un kuru tev droši vien parasti uzdod: kā esi iejutusies namsaimnieku vidē? Ko tu mēdz uz šādiem jautājumiem atbildēt?
Neiburga: Es uz šādiem jautājumiem neatbildu.
Bet speciāli tev: es nesaprotu šo stāvokli. Namu pārvalde, DZER. Es jūtos bēdīgi, jo neesmu no tās vides. Un lēni zaudēju sakarus tai vidē, no kuras nāku — cilvēkiem pret mani mainās attieksme. Padomju laikā jau mums visiem tika iepotēts, ka ir šausmīgi nekrietni, ja tev kaut kas pieder. Man pašai arī brīžiem tā sāk likties. Man ir ļoti sāpīgi, ka pazīstami cilvēki griežas pie manis ar tādiem ievadvārdiem, kas liecina, ka būs saruna par kaut ko jauku un patīkamu, un tad paziņo, ka viņiem vajag dzīvokli. Tas, ka mani uztver vienīgi un tikai kā namīpašnieci, ir drausmīgi. Faktiski man vajadzētu piemaksu par kaitīgu darbu, par to, ka esmu zaudējusi savu tēlu.
Tas bija traks laiks — taisīt augšā savu firmu, dabūt darbiniekus, iedarbināt visu to mašīnu. Slēgt līgumus, būtībā — apgūt tīri vai jurisprudences pamatus. Bez jebkādas pieredzes šajās lietās. Un tā milzīgā atbildība visu radu, īpašnieku priekšā. Nezināju, vai varēšu un kas tur iznāks.
Es varēju, bet vakaros bieži raudāju. Man vēderā jau bija Aleksandrs.
RL: Vai tev ir interesanti šajā jaunajā vidē?
Neiburga: Kādu brīdi man bija interesanti, taču šī vide sevi šausmīgi ātri izsmeļ — iespaidi no tās ir ļoti ierobežoti, ātri kļūst garlaicīgi. Sākumā bija zināms azarts un pašapliecināšanās — ka es varu ar viņiem runāt vienā līmenī un mani nevar tik viegli apkāst. Bet vēlāk kļūst apnicīgi. Šī vide nesagādā pārsteigumus. Cilvēki darbojas un izpaužas diezgan šauros rāmjos, ko nosaka viņu sabiedriskais stāvoklis, biznesa intereses, priekšstati par labo toni. Pat savā labākajā izpausmē tā ir laķētā Rietumu tipa sabiedrība ar pareizo smaidu, ar aizliegtām sarunu tēmām, ar... Padomā, cik drausmīgi garlaicīga būtu pasaule, kurā visi, absolūti visi ievērotu pareizo toni!
Tos, kas nāk kā klienti, būtībā varu sadalīt divās lielās grupās: ārzemnieki nāk un cīkstās par katru kapeiku, latvieši gandrīz vai nepaskatās, kas līgumā ir rakstīts, it kā būtu vienalga. Tas mums no veciem laikiem — kauns taču.
RL: Vai tu pamani to, ka kaut kas mainās — ārā? Vai tu esi Rigas cilvēks kā Rokpelnis?
Neiburga: Nē, es neesmu pilsētas cilvēks, es īsti nejūtu pilsētu. Lai gan bez pilsētas dzīvot nevarētu.
Jā, notiek jau pārmaiņas pilsētā, kaut kas tur vārās un puto, un knosās, un man tas viss liekas tik neinteresanti. Vienīgais, es ceru, ka pēc tās mutuļošanas viss nostāsies savās vietās un būs normāla, eiropeiska, cilvēciska pilsēta. Kaut gan — kad eju pa Stacijas laukumu, man ir bažas, ka tā nebūs. Vakarā nācu mājās, un tas bija diezgan baigi. Cilvēki ar melnām sejām, ūsām, bariņos, mašīnas kaukdamas pa ielām. Un nav nekādas nojausmas, kurā pasaules malā tu atrodies.Tad tūliņ gribas uz Parīzi vai Londonu, vai Berlīni.
RL: Kā tu juties, kad pirmo reizi aizbrauci uz Vāciju un ilgāku laiku tur padzīvoji?
Neiburga: Kad pirmo reizi izbraucu cauri Vācijai ar vilcienu, redzēju visus tos šausmīgi sakoptos ciemus un pilsētiņas un beidzot pārguruši ierados pie Feldmaņiem, man uznāca histērija. Es raudāju nezin par ko. Varbūt tāpēc, ka tik tīri namiņi... Pēc tam man, protams, tā uzfrizētība sāka riebties. Bet tajā pirmajā mirklī...
RL: Vai tu domā, ka tava māja varētu būt "eiropeiska"?
Neiburga: Mēs pašlaik tur milzigi daudz guldām iekšā, lai visu sakoptu. Un mēs neizdodam telpas klientiem treniņbiksēs.
Jā, normāla, tīra māja, glīti remontēta, bez kakām un čurām trepju telpās. Būs "stiprā" elektrība, būs sakari, būs slēdzams pagalms, daudz kas būs — negribas par to runāt, jo neiet jau ātri. Bet tu redzi, kāda sāk izskatīties kāpņu telpa mājā, kurā atrodas jūsu žurnāla redakcija.
Tas ir vienīgais, kas šai darbā sola gandarījumu, — redzēt namu sakoptu, atdzimušu un zināt tur savu nopelnu. Materiālie labumi nespēj īsti kompensēt zaudēt brīvību.
RL: Vai tev negribas būt bagātai?
Neiburga: Jā, nu man gribētos gan, lai nauda jau būtu sastrādāta un es varētu dzīvot no procentiem, ļoti labprāt! Lai man par to nebūtu jādomā.
RL: Un ko tu ar to naudu darītu?
Neiburga: Ceļotu. Līdz šim es esmu daudz braukusi, bet maz redzējusi. Jo tie faktiski ir bijuši komandējumi. Un varbūt es nopirktu kaut kur māju — piemēram, Indonēzijā — un dažus gadus tur dzīvotu. Ar kaut ko gan arī tur būtu jānodarbojas — es, piemēram, audzētu vistas. Ja es teiktu, ka rakstītu romānu, tas izklausītos snobiski.
RL: Kas tev nepatīk cilvēkos?
Neiburga: Vispirmām kārtām man nepatīk samākslotība. Arī sevī es to nīstu visvairāk. Ulmanis ir ļoti samākslots. Gailis — pilnīgi dabisks. Vēl man nepatīk netaktiskums. Lielība, iedomība un pašpārliecinātība. Pašpārliecinātību nedrīkst jaukt ar pašapziņu.
RL: Vai ir cilvēki, kurus tu apskaud?
Neiburga: Ir. Lai gan es apzinos, ka... Jā, Aija Zariņa. Vismaz viņa tā izskatās. Un es negribu pieļaut domu, ka viņai ir arī ir problēmas... Ar sevi.
RL: Vai tavā dzīvē ir kaut kas, ko tu gribētu psihoanalītiski analizēt?
Neiburga: Es ļoti ceru, ka ir. Ļoti ceru, ka iedoma — ka esmu gudrāka par visiem, ka pati sev esmu labākais psihoanalītiķis — ir ilūzija.
RL: Vai ar tevi kādreiz ir noticis kas noslēpumains un neticams?
Neiburga: Kaut kas jau ir bijis. Mani, piemēram, reiz nolaupīja atnācēji no kosmosa. Es atceros, ka šajā istabā bija tāds saviesīgs vakariņš. Sēdēja cilvēki, smēķēja, neko daudz nedzēra. Es izgāju ārā pačurāt un pamodos nākamajā rītā, nobridusies pa jūrmalas smiltīm, un pilnīgi neko neatceros. Es patiešām biju pilnīgi skaidrā. Citi ari atceras, ka es esmu izgājusi, un viņi nodomājuši, ka es aizeju gulēt. Nu, virs domā, ka es vienkārši esmu bijusi pillā.
RL: Ko tu tagad lasi?
Neiburga:Pusnakts viesi un Džeku uzšķērdēju. Starp divām bērna barošanām. Neko nopietnāku nevaru palasīt. Jaunībā man viena svarīga grāmata — un man liekas, ka grāmatas svarīgas var būt tikai jaunībā — bija Maksa Friša Sauciet mani par Gantenbeinu. Es tur pasvītroju daudzas jo daudzas vietas, tagad pārlasu un brīnos — kāda vclla pēc es tās vietas esmu pasvītrojusi? Ko tas nozīmē — ka es esmu pārstājusi saprast Maksu Frišu?
RL: Kas spēj modināt tavas jūtas?
Neiburga:Daba. Es nezinu neko fantastiskāku. Vientulība neskartā dabā. Ja nav iespējas kaut kur aizbraukt, to var dabūt arī Vecāķu mežiņā. Nekas nevar mani vairāk saviļņot.
RL: Un bērni?
Neiburga: Tā ir spēcīga kaislība, kā teica Baņuta Rubesa kādā intervijā. Jābrīnās, kādēļ šis apzīmējums līdz šim nekad mātes jūtām nav piemērots... Vai tiešām tik dziļi iesēdies trafaretais pieņēmums par kaislības saistību ar seksu? Bet mīlestība uz bērnu ari ir tikpat garīga, kā fiziska, lai ari citā veidā.
RL: Vai tavā dzīvē ir bijis kaut kas, par ko varētu teikt, ka tas ir izgājis tālu ārpus tavas normālās dzīves, kurai tu esi nolemta?
Neiburga: Nezinu, man ir aizdomas, ka jaunībā tādi mirkļi ir bijuši, kad šķitis, ka tas ir "tas". Bet laikam nav vis bijis "tas", ja es vairs to neatceros. Ja nu vienīgi atkal saistībā ar dabu. Man ir bijis tāds mirklis, kad es gulēju — mēs ar draudzeni aizbraucām uz kādu ezeriņu netālu no Talsiem, dzīvojām telti, es uzkāpu kalniņā — gulēju uz vēdera zālē, un tā bija tāda sajūta! Kalniņš bija tāds apaļš, kā zemeslode, un es uz viņa guļu, un saule... Banāli, bet tāda sajūta — es nevaru to aizmirst.
RL: Kādā vidē, kad dzīvē tu esi jutusies dabiski?
Neiburga: Kad trenējos akadēmiskajā airēšanā. Es biju "vadairētāja". Un tur jau parādījās tā mana nejaukā pienākuma apziņa, ko esmu jau pieminējusi. Mēs bijām četrinieks, un mums bija treniņi airēšanā, treniņi svarcelšanā, treniņi skriešanā un treniņi zālē. Skriešanas treniņos daža meitene labprāt mēģināja kaut ko nošmaukt — paiet soļiem, nošķiebt kādu gabalu. Un es, es biju tā, kas teica: "Nē, tā nevar!" Tā es viņas tur trenkāju. Bet tā airēšana ari man patika dabas dēļ. Kad tu airē, tad dzirdi tikai tos ritmiskos šļakstus — šļākt, šļākt, šļākt! — sviedri līst, un slīd kaut kādi skati garām. Krasti, krūmi, koki. Tilta ēna. Debesis, negaiss nāk virsū, upe sāk viļņoties — un tikai: šļākt, šļākt, šļākt... Pilnīga harmonija, nekādu domu, tikai sajūtas.
RL: Cik daudz tu noņemies ar savu izskatu?
Neiburga: Uz tādu jautājumu, sevišķi ja jautā vīrietis, vairums sieviešu atbild liekulīgi. Man par savu izskatu vienmēr bijuši kompleksi. Man vienmēr licies, ka esmu resna — ari tad, kad biju tieva. Ausis par lielu, deguns par garu. Un tā tālāk. Tomēr laiku pa laikam es ar to samierinos un jūtos pavisam labi.
RL: Vai tev patīk dejot?
Neiburga: Jā, bet vairāk intimitātes dēļ, kas dejā rodas ar otru cilvēku, ne pašas dejas pēc. Citādi mana meita Katrīna, viņa stāstīja, ka viņa ir klausījusies Loriju Andersoni un gribējusi kaut ko, kaut ko darīt. Un iztēlē viņa redzējusi savas pēdas, kuras veic visādas kustības. Dejas.
RL: Saki, par ko tu domā? Kas ir domas, kas tevi vajā?
Neiburga: Nežēlība. Liktenis. Indulis Zariņš mums reiz teica — dzīve nav nežēlīga, tā ir vienaldzīga. Tas ir šausmīgi netaisnīgi, ar nežēlīgo vēl kaut ko var sarunāt, ne ar vienaldzīgo. Vakaros mani vajā murgainas vīzijas. Man ir briesmīgi dzīva iztēle, es nepaspēju vēl kaut ko īsti iedomāties, kā jau to ieraugu. Visas iespējamās katastrofas jau esmu pārdzīvojusi.
RL: No kā tu baidies?
Neiburga: Es no bailēm vien sastāvu. Tas ir nožēlojami, ja cilvēks ir tik eksistenciāli bailīgs kā es.
Man ir bail no sāpēm, no vardarbības, no slimībām. No spokiem. Mani ir vajājuši kodolsapņi. Nakti es nespēju palikt viena, visās istabās ieslēdzu gaismu, visās. Vecāķos naktī izeju virtuvē padzerties un dzirdu, kā tur kāds elpo. Es saprotu, ka tas nav Andris, kurš elpo tā dziļi, lēni. Un tas nav arī Sašiņš, kurš elpo tā ātri, ātri. Kāds tepat blakus elpo pavisam citādāk. Es ieskrienu istabā — nē, skrienu atkal atpakaļ virtuvē — nē, un tā es šaudos trīs reizes, kamēr pamodinu Andri, lai nāk skatīties, kas tur elpo. Skaitītājs! Griež to savu ripu un elpo! Bet visvairāk man bail par bērniem.
RL: Pamēģini pastāstīt par to, kas tu gribētu būt, bet neesi?
Neiburga: Es gribētu būt stipra, neatkarīga, noslēpumaina. Harmoniska. Lai man pietiktu spēka vienmēr darīt to, ko es patiešām gribu darīt.
RL: Kam, tu domā, būtu vēl jābūt?
Neiburga: Visam. Visam. Mīlai, slavai, panākumiem, bagātībai. Viss ir tik sīki un nenozīmīgi, un tev liekas, tu izaugsi liela un sāksi dzīvot.