Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Mūsu ēras 2019. gada 5. decembrī laikmetīgais itāļu mākslinieks Mauricio Katelans galerijas Perrotin stendā mākslas mesē Art Basel Miami Beach ar līmlenti pie sienas pielipināja banānu, nosaukdams šo konstrukciju par “Comedian”. Tajā pašā dienā divi no trim eksistējošajiem “Komiķa” eksemplāriem tika pārdoti par 120 tūkstošiem dolāru, bet trešajam tika nosaukta jauna cena – 150 tūkstoši. Cilvēce apstulba, tad uzsprāga komentāros. 7. decembrī mākslinieks Deivids Datuna visdārgāko banānu pasaulē noņēma no sienas un apēda, un tā izrādījās performance “Izbadējies mākslinieks”. Cilvēce atkal nosvīda. 21. decembrī žurnāla Rīgas Laiks galvenais redaktors Uldis Tīrons palūdza man izteikt savu eksperta viedokli par visām šīm mazinteligiblajām dīvainībām cilvēku, galeriju un augļu pasaulē. Un tā bija pilnīgi pareiza izvēle. Viedoklis man tik tiešām ir kā ekspertam, jo šobrīd strādāju neliela Telavivas universālveikala augļu un dārzeņu nodaļā un, ņemot vērā manu profesiju, dedzīgi interesējos par attiecīgās tēmas atspoguļojumu laikmetīgajā mākslā.
Un tātad, iesākumam es nosvēru tādu pašu banānu no mūsu nodaļas un noskaidroju, ka Comedian šķirnes banāni nāk par divarpus milj. šekeļu kilogramā, t.i., 14 reižu dārgāk par augstākās raudzes zeltu. Mūsu unītī tādu banānu nav, pie mums līdzīgi Giant Cavendish šķirnes banāni parasti maksā 6,90 kilogramā. Rodas pašsaprotams jautājums: par ko prasa tādu piķi?
Jā, šķiet, te var apspriest cenu vien, ko tad vēl? Tak ne jau banānu. Un, bet tas ir sevišķi derdzīgi, to taču patiešām kāds nopirka! Kas izskatās pēc galīgas ņirgāšanās par veselo saprātu. Un par neveselo jau arī. Bet varbūt nopirka tomēr ne banānu? Bet ko tad?!
Lai turpinātu lasīt šo rakstu, lūdzu, pieslēdzies vai reģistrējies