Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
François Couturier, Anja Lechner
Moderato cantabile
2014, ECM
Komponista un pianista Fransuā Kutirjē un vācu čellistes Anjas Lehneres albums ir smalki savērpts ap Georgija Gurdžijeva mūzikas motīviem, kas ierakstu kompānijai ECM nav sveši – dažādos laikos tā izdevusi gan Kīta Džereta ierakstītus Gurdžijeva skaņdarbus solo klavierēm, gan armēņu tautas mūzikas ansambļa izpildījumā, arī Lehneres duetā ar grieķu pianistu Vasili Cabropulu un norvēģu mūziķu saksofonista Trigves Seima un akordeonista Frūdes Haltli pārlikumā. Jaunajā albumā bez paša Gurdžijeva skaņdarbiem (grūti teikt – sacerētiem, jo tos, viņa nosvilpotus, savulaik pierakstījis Tomass Hartmanis) skan arī Kutirjē, armēņu priestera un komponista Komitasa Vardapeta, kā arī spāņu komponista Federiko Mompou mūzika, kas saistīta savādā, vēsturiski ģeogrāfiskā veidā. Visi šie cilvēki daļu sava mūža aizvadījuši labprātīgā vai piespiedu trimdā Parīzē vai tās tuvumā, kur šobrīd mīt arī Fransuā Kutirjē. Mompou Parīzē dzīvoja divdesmit gadu, ciešot no ārkārtīgas kautrības un vairoties no slavas, vadot savas dienas meditācijā un apmeklējot kino; priesteris Komitass tika brīnumainā kārtā izglābts, sākoties armēņu genocīdam 1915. gadā, taču piedzīvoja nervu sabrukumu un mūža nogali pavadīja psihiatriskajā klīnikā Parīzes piepilsētā Vilžuifā (Villejuif), kur viņu esot apciemojis Gurdžijevs. Viņus visus vieno arī īpaša attieksme pret mūziku – dziļa pietāte tās mistiskās un neapzinātās varas priekšā. Bet albuma nosaukums “Moderato cantabile” ir ņemts no Margeritas Dirasas romāna, kuru savulaik ekranizējis Gurdžijeva sekotājs Pīters Bruks.