Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Papīra marionetes
http://artsedae.kennedv-center.ora
Ēnu teātris, kuru labāk saukt par “papīra teātri”! Lai arī lapā stāstīts, ka oficiāli Ķīnā dzimušais ēnu teātris ir tikpat sens kā pašas ēnas, pastāv arī cita versija, leģenda, kas radusies 120 gadus pirms mūsu ēras, un kurā piedalās imperators, galma burvis un projām aizsūtītā sieva. Kā izrādās, tai (leģendai, nevis sievai) nav ne mazākā sakara ar bērnu izklaidēšanu, ne arī arī varoņu attēlošanu ar pirkstu palīdzību - stāstu varoņi ir no papīra. No bieza papīra vai kartona (lai arī agrāk Ķīnā tradicionāli - no dzīvnieka ādas, taču mūsdienās tiek ekspluatēti vienkāršāki materiāli ) tiek izgriezta figūra, to ar īpašu kociņu palīdzību attēlo uz kinoekrānam līdzīga balta fona, izmantojot gaismas īpašības. Figūra ar manipulatoru palīdzību spēj iet, lekt, sēdēt un nomesties ceļos; ar tās vadītāja palīdzību - protams, runāt. Stāstu pamatā parasti ir ķīniešu tautas folklora, tiesa, atšķirībā no ķīniešiem, piemēram, Indonēzijā tā nav tikai izklaide - dažreiz šādi uzvedumi tiek uzvesti kāzās, sievietei bērna gaidīšanas laikā, kā arī tautas medicīnas procesos. Flash tehnoloģijā veidotā lapa ieved skatītāju pasaulē, kurā jūs iemācīs pašiem izgriezt savu varoni no vairs ne tik virtuālā papīra; pirms tam gan ieteiktu atsevišķā sadaļā iepazīties ar to, kā ar savām figūriņām rīkojas aroda meistari. Tāpat var uzzināt, pēc kādiem principiem tiek veidots jau minētais “ekrāns” - atcerieties, ka režisoru un leļļu vadītāju nedrīkst aiz baltā palaga redzēt. Profesionāli leļļu operatori mēdz izmantot kombinētus gaismas avotus, taču, ja ir vēlēšanās izstāstīt kādam ķīniešu pasaku, pietiks ar šķērēm, palagu un vienu spuldzi.