Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Aleksandrs Peins
Atstātie, 2023
The Holdovers, Alexander Payne
No jaunākajām pēdējā laikā redzētajām filmām negaidīti iepriecinājusi filma “Atstātie”. Ir 1970. gada Ziemassvētki, smalkā internātskolā svētkos paliek vairāki cilvēki, to skaitā nīgrais profesors Pols. “Internātskolu stāsti” nav nekas jauns kino, un parasti to centrā ir kāds labais pedagogs, kam izveidojas cieša saikne ar studentiem visādi citādi aukstajā un nežēlīgajā mācību iestādē u.tml. Skatoties “Atstātos”, neatstāj doma, ka režisors vairākkārt izspēlē subžanra un ar sociālām problēmām un jūtelīgumu pārblīvētā mūsdienu kino klišeju kārtis, tas ir, viņš tikai tās parāda, lai uzreiz eleganti ieslidinātu atpakaļ kabatā. Jā, arī te ir vientulība, zaudējumi, ilgošanās pēc mīlestības, vilšanās, piedzeršanās, taču tās ir detaļas, ieaustas laika audumā – tajā pašā, kurā ir profesora mācītā sengrieķu vēsture un piemēri par drosmi, gudrību un izvēli. Neviens no varoņiem filmā netiek parādīts kā dzīves upuris, un tas visu 70. gadu nostalģisko atmosfēru padara vēl gaumīgāku. Un vēl: brīnišķīgais aktieris Pols Džamati, kas reiz “Sānceļos” tik labi atklāja vīna pasauli, arī šajā filmā atgādina, ka smalks dzēriens var būt trāpīga metafora dzīves ceļiem, tas ir – krustcelēm. Citējot kādu kritiķi: jāredz!