Mārcis Ošiņš

Janika Belona, Kriss Markērs "Atmiņas no nākotnes" 2001


Janika Belona, Kriss Markērs
Atmiņas no nākotnes, 2001
Le souvenir d’un avenir, Yannick Bellon, Chris Marker


Šo dokumentālo īsfilmu varētu aprakstīt kā franču fotomākslinieces Denīzes Belonas biogrāfisku portretējumu, taču tajā nav ne visaptveroša dzīvesstāsta izklāsta, ne interviju un pat gandrīz neviena kustīga kadra: visa filma sastāv no Belonas fotouzņēmumu montāžas, kam fonā tiek lasīta Denīzes meitas, kinorežisores Janikas Belonas, un Krisa Markēra eseja.
Lai gan filmas mākslinieciskā vērtība no šāda salīdzinājuma mudinātu atturēties, to var skatīt kā 40 minūtes garu pastaigu fotoizstādē ar audiogidu, kura atklāsmes pa laikam liek apstāties, apturēt ierakstu un padomāt (“Katra viņas fotogrāfija attēlo jau bijušo, bet vienlaikus atšifrē sekojošo”). Kadri no starpkaru laika, kur kails cilvēks guļ ezera malā vai draugu kompānija gatavojas lēkt ar izpletni, atmiņā nostājas līdzās ainām no Otrā pasaules kara, it kā brīdinādami par gaidāmajām nelaimēm. Apcerējumu par fotogrāfijās apslēptajām norādēm pēkšņi pārtrauc atkāpe par sirreālistiem, kam seko attēli ar Belonas ģimeni un vēsturisks izklāsts par Francijas kolonijām Ziemeļāfrikā, kara un pēckara gadiem Eiropā, un tam visam pa vidu – neskaitāmas fotogrāfijas, kas strauji, neparedzami, pat haotiski nomaina cita citu; bet ne brīdi nepamet sajūta, ka tieši tā šis stāsts arī būtu jāstāsta.

Raksts no Novembris 2019 žurnāla