Neizdevās savienoties ar Twitter. Mēģini vēlreiz!

Ilmārs Šlāpins

Kšištofs Keslovskis "Dekalogs" 1989


Kšištofs Keslovskis

Dekalogs, 1989

Dekalog, Krzysztof Kieślowski


Viens no iespaidīgākajiem pasaules kino darbiem, ko vērts noskatīties vēl un vēl – ikreiz, kad piedzīvojam lokālas vai globālas pārmaiņas, kas sagrauj vai apvērš visu mums apkārt ņudzošo realitāti kājām gaisā –, lai saprastu, kas ir tās lietas, kas notur cilvēcību cilvēkos. 572 minūtes lēnas un piesātinātas spriedzes, ko pastiprina neizskaidrojami skumjā un skaudrā Zbigņeva Preisnera mūzika. Desmit sēriju scenāriji (rakstīti kopā ar Kšištofu Peseviču) atzīti par kinodramaturģijas šedevriem, un tajos iekodētās mīklas, tēli vai simboli joprojām turpina mulsināt skatītāju un pētnieku prātus. Pats Keslovskis nekad nav atzinis, ka sēriju kārtas skaitļi atbilstu attiecīgajiem Vecās derības baušļiem, taču grūti pretoties kārdinājumam saprast un izskaidrot tajās notiekošo caur kādas augstākas kārtības vai patiesības prizmu. Iespējams, ka tieši tas arī bijis filmas veidotāju mērķis – likt skatītājam pašam nonākt pie atziņas, ka moralizēšana te ir bezjēdzīga. Ar “te” domājot to eksistenciālo situāciju, kurā mēs rodamies un topam par cilvēciskām būtnēm. 

Raksts no Jūnijs 2020 žurnāla