Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Milošs Formans
Melnais Pēteris, 1964
Miloš Forman, Černý Petr
Tikai pirms mēneša Prāgā notika šīs Formana debijas spēlfilmas restaurētās kopijas pirmizrāde. Pārsteidzoši, bet zāles pārplūdināja lielākoties gados jauni cilvēki, kuriem filma varētu šķist pavisam ačgārna mūsdienu kino kontekstā. Sociālisms per absurdum mūsdienās, visticamāk, saistās ar kādu svešu realitāti, kaut gan varbūt tieši filmas bezmērķīgā varoņa Pētera pašizolēšanās no sociālistiskās iekārtas līdzinās mūsdienu kapitālisma eskeipismam. Pēteris ignorē čehu komunistiskās dzīves mehāniku jau kopš filmas pirmajiem kadriem, kad viņam tiek uzticēta pircēju uzraudzīšana pašapkalpošanās veikalā. Starp ikdienas pilsoņiem viņš izrādās pārāk kūtrs, lai notvertu zagli, kurš zog preces viņa acu priekšā. Arī turpmākajā filmā Pētera interese aprobežojas vien ar flirtu ar kādu vietējo meiteni un plānu onanēt uz renesanses gleznas reprodukcijas. Filmai nav nedz īsta sākuma, nedz beigu, tā neslimo ar aprēķinātām dramaturģiskām shēmām, bet to pavada neuzmācīgs humors. Tā vien šķiet, ka šīs filmas izcilība slēpjas tajā, ka, līdzīgi galvenajam varonim, tās eksistence nav nepieciešama.