Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Nikolass Rejs
Bīstamajā vietā, 1951
On Dangerous Ground, Nicholas Ray
Vims Venderss dēvēja Reju par savu Vaterfigur, bet Džims Džārmušs strādāja par viņa asistentu. Turklāt abi veco režisoru apbrīnoja, norādot uz viņa mūžīgo neiederību klasiskās Holivudas žanra kino. Šajā ziņā filma “Bīstamajā vietā” pilnībā atbilst Reja daiļradei. Tā sākas ar atpazīstamiem film noir žanra gājieniem, bet pēkšņi, aptuveni filmas vidū, atklājas pavisam kas cits. Sākumā mēs sekojam agresīva un brutāla policijas izmeklētāja dzīvei nakts lielpilsētā, taču jau pēc brīža viņš tiek aizsūtīts uz sniegotu kalnu apvidu ASV ziemeļos “atvēsināties” un filma mirklī pārtop ledainā vesternā. Vēlāk Rejs piedāvā jaunu pagriezienu: filma nu ir izvērtusies par melodrāmu, kuras centrā ir neredzīga sieviete, kas apņēmusies raupjajā pilsētas policistā atgriezt kripatiņu empātijas. Tālāk visi pārējie varoņi – prātā jucis slepkavniecisks jaunietis, lauku linčotāji, gangsteri un citi –, tāpat kā filmas detektīvintriga un spriedzes epizodes, kļūst mazsvarīgi vienkāršas cilvēka vientulības priekšā, jo, filmas vārdiem runājot, cilvēki, kuri nekad nav vieni, mēdz būt paši vientuļākie uz pasaules.