Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Frānsiss Fords Kopola
Saruna, 1974
The Conversation, Francis Ford Coppola
Šo, manuprāt, lielisko jaunās Holivudas filmu aizēnojušas citas paša F. F. Kopolas filmas, tas ir, abas “Krusttēva” sērijas. “Saruna” – mazāka mēroga, pat savā ziņā intīma filma – tapusi starp abām mafijfilmām (pirmajā sērijā gan vārdu “mafija” producents un režisors zvērēja nelietot). Filmā “Saruna” režisors un neizbēgami arī skatītājs iedziļinās noklausīšanās eksperta Harija Kola (ideāls lomā Džīns Hakmans) profesionālajā darbībā, bet vēl vairāk – psiholoģiskajās sekās, pie kā noved spriedze starp darba pienākumu un sirdsapziņu. Noklausīšanās tehnika un tēma Kopolu esot interesējusi jau pusaudža gados; scenāriju viņš sarakstījis 60. gadu beigās, tāpēc filmas iznākšanu Votergeitas skandāla ēnā var uzskatīt drīzāk par trāpīgu sakritību. Tagad, 50 gadus pēc filmas pirmizrādes, visvairāk gan jādomā par to, ka nekas no tā visa – aizdomīguma, neuzticēšanās, politiskās korumpētības utt. – nav novecojis. Un aizvien apbrīnu izraisa filmas skaņas un attēla montāža, bet pāri visam – vientuļais, mazrunīgais varonis caurspīdīgajā putekļu mētelī, kurš galu galā ir spiests ieklausīties sevī.