Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Spaiks Džonzs
Viņa, 2013
Her, Spike Jonze
Lai gan filmas sižetu var izstāstīt vienā teikumā (“vīrietis iemīlas sava datora operētājsistēmā”), filma nav par to. Tas ir, nē, režisoru Spaiku Džonzu, protams, interesē mākslīgais intelekts, tā iespējamība un potenciālās sekas, ko tā parādīšanās var radīt cilvēku attiecībās un emocionālajās problēmās. Taču šajā filmā interesantākais ir ārkārtīgi smalki un neuzkrītoši uzzīmētais pasaules modelis, kurā viss ir, taču pazudis pats galvenais – mīlestība. Bet tad, kad tā nejauši atrodas, izrādās, ka tai nav nākotnes. Tāds, lūk, kalambūrs. Apbrīnojama ir galvenā varoņa lomā esošā Hoakina Fīniksa spēja attēlot bezcerīgu vientulību ar tādu siltumu un paļāvību, kas situācijas traģiskumu izceļ un akcentē daudz labāk par visu līdz šim kino izmantoto arsenālu, kas šādiem gadījumiem ir kļuvis jau stereotipisks, – narkotikas, alkohols, sajukšana prātā, pašnāvības mēģinājumi, agresija un depresija. Nekā tāda šajā filmā nav, taču tik un tā kļūst skaidrs – mīlestība ir nolemta bojāejai.