Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Terenss Jangs
No Krievijas ar mīlestību, 1963
From Russia with Love, Terence Young
Luiss Gilberts, režisors, kurš uzņēmis vairākas Džeimsa Bonda filmas, kādā intervijā sacījis: “Šajās filmās skatītājs vienmēr iegūst tieši to, ko gaida, jo režisori pakļaujas “Bonda likumam””. Kad man jautā, kādēļ mani interesē šie Aukstā kara relikti, atbildu, ka mani piesaista “Aukstā kara” likums. Tas vienmēr precīzi atkārtojas. Patiešām, bondiānā pastāv noteikta labo un slikto aritmētika, kurā iekļaujas ļauno spēku vājības (psiholoģiskās un fiziskās), aģenta 007 atsaldētība un izsmalcināti snobiskais stils, kā arī ikvienā filmā klātesošās Bonda meitenes. Tā ir kā šaha spēle, kurā visi gājieni un figūras jau sen ir zināmas, ļaujot skatītājam kinozālē justies pilnīgi komfortabli. Tomēr starp Bonda filmām ir viena (pēc skaita otrā), kurā viss ir kaut kā ačgārni. Tās darbība risinās uz eksotiskās 60. gadu Stambulas fona, kā arī Austrumu ekspresī ceļā uz Eiropu, un Bonda uzdevums filmas garumā ir palīdzēt pārbēgt kādai PSRS vēstniecības darbiniecei. Tik tālu viss vēl varētu būt atbilstošs ierastajai spēlei, bet tad izrādās, ka filmā pats Bonds brīžam nemaz nav Bonds, arvien vairāk parādās žanram neatbilstošas dramatiskas ainas, kā arī pieaug bondiānai neraksturīga vardarbība, filmu tuvinot sarežģītai drāmai. Esmu pieredzējis, ka filma kļūst par pārsteigumu pat tiem, kas no Bonda viebjas, jo, līdzīgi kā konspiratīvās filmas rullītis, ko filmas finālā 007 izmet pār gondolas bortu Venēcijas lagūnā, skatītājs ir iemests ūdeņos, kurus viņš nemaz nepazīst.