Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Vitorio de Sika
Vakar, šodien, rīt, 1963
Ieri, oggi, domani, Vittorio de Sica
Šī nav pirmā filma, kurā grūti pazīt režisoru de Siku: pēc vairākām hrestomātiskām neoreālisma filmām ar lieliem melnbaltiem stāstiem par maziem notikumiem pamazām viņš pievērsās jautrākam žanram, pie tam sadalot filmas vairākās atsevišķās daļās (“Neapoles zeltā” ir veseli seši stāstiņi). “Vakar, šodien, rīt” veido trīs stāsti par trīs sievietēm trīs pilsētās ar Sofiju Lorēnu un Marčello Mastrojāni galvenajās lomās. Pazolīni savulaik Neapoli nosauca par plebeju metropoli: tajā audzis gan de Sika, gan Lorēna, un varbūt tāpēc vienā no novelītēm, “Adelīna”, ir visvairāk pilsētas – pat varones parādi un grūtniecības (septiņas) kļūst par sabiedrisku notikumu. Salīdzinoši pavisam vēsa šķiet gan nākamā stāsta Anna, gan Milāna. Varbūt tāda dramaturģija nepieciešama, lai sagatavotu skatītāju vienai no burvīgākajām kinematogrāfa prostitūtām – Marai Romā. Lorēnas striptīza aina – tajā jebkura kustība, jebkura detaļa ir aizraujoša – ja domā par de Siku, ir tikpat smalka kā velosipēda meklēšana, pat ja viss pārējais ir tieši otrādi. Šo neaizmirstamo epizodi Lorēna ar Mastrojāni izspēlē vēlreiz pēc trīsdesmit gadiem filmā “Gatavs valkāšanai”, liekot nodomāt, ka “rīt” ļoti ātri kļūst par “vakar” – kā dzīvē, tā kino.