Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Liudas Mockūnas/Arvydas Kazlauskas
Purvs
2021, Jersika Records
Eksperimentāla mūzika prasa eksperimentālu pieeju un apstākļus. Divu lietuviešu izcelsmes frīdžeza un brīvās improvizācijas saksofonistu saspēle Drabiņu kūdras purvā Jelgavas novadā tika iecerēta kā vairāku ekstremālu apstākļu sakritības vai apzinātas savienošanas rezultāts. Studija Jersika Records faktiski turpina ierakstu sēriju, kas tapuši īpašas akustikas vidē, bet dzīvā improvizācija tajos nereti tiek katalizēta, pieaicinot klausītājus, kas ietekmē mūziķu uzstāšanos gan emocionāli un enerģētiski, gan arī tīri fiziski: viņu ķermeņi ne vien rada papildu troksni ar savu elpu, nopūtām, čukstiem un sirdspukstiem, bet arī kalpo kā skaņas slāpētājs, mazinot dabisku atbalss veidošanos koncertzālēs un baznīcu velvēs. Klusā novakarē brīvā dabā, no kūdras blokiem izliktā amfiteātrī, cilvēku klātbūtnei var būt arī pretējs efekts: klausītāju ausu gliemežnīcas, acu āboli, nospriegotā āda un kauli salīdzinājumā ar purva kūdras amorfo masu drīzāk kalpo kā skaņu pastiprinošs, nevis slāpējošs elements. Divās vinila platēs izdotie ieraksti atspoguļo divās dienās ierakstīto materiālu: viens ir tapis ideālā aizvēja apstākļos meža tuvumā, otrs – atkailinātajā kūdras purva izplatījumā un skatītāju klātbūtnē. Mūzika, kas te fiksēta, ir ļoti fiziska, ķermeniska vai pat vēl vairāk reducēta līdz dabas elementu līmenim. Klausītājiem, kas cer sagaidīt mierinošu dabas skaņu vai meditāciju ierakstu, var nākties vilties. Šī albuma klausīšanās prasa smagu garīgu piepūli. Un fiziski sajūtamu laiku.