Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Doktors Kamalrūps Singhs, sikhs, Birmingemas Universitātes absolvents, iniciēts halsā agrā jaunībā, apceļoja Indiju kopā ar Nihang ordeņa karojošajiem mūkiem. Zinātnisko karjeru Kamalrūps Singhs uzsāka, studējot ķīmiju, taču maģistrantūrā un doktorantūrā pievērsās sikhisma studijām. Viņa doktora disertācija ir apjomīgs pētījums par sikhu kanoniskā rakstu krājuma Dasam Granth teksta hronoloģiju. Singhs turpina lasīt lekcijas, konsultēt muzejus un izstāžu zāles lingvistikas un kulturoloģijas jautājumos, meditēt un ievērot karojošo mūku kodeksu.
Kamalrūps Singhs: Atgādiniet, kā jūs sauca?
Rīgas Laiks: Arnis.
Singhs: Arnis…
RL: Tam ir indoeiropiešu sakne “arn”, kas nozīmē “ērglis”. Un jūs esat lauva, kā esmu dzirdējis?
Singhs: Jā – Singhs. Visiem sikhu vīriešiem uzvārdā ir Singhs, kas nozīmē “lauva”. Arī “karalis”, “valdnieks”.
RL: Un kas jums ir kopīgs ar lauvu?
Singhs: Hm… Tas, ka mēs esam brīvi.
RL: Brīvi no kā?
Singhs: No… kundzības.
RL: No kādas kundzības?
Singhs: No visa, kas mēģina uzkundzēties! (Smejas.)
RL: Jūs domājat – politiskie spēki vai kaislības?
Singhs: Abi. Vienīgi es tās sauktu par “iekšējiem netikumiem”, nevis kaislībām. Kaislība var būt arī kaut kas pozitīvs, bet netikumam ir negatīva pieskaņa.
RL: Kāpēc sikhu tradīcijā netikumus pieņemts saukt par “zagļiem”?
Singhs: Tāpēc, ka mēs uzskatām, ka tie ir tādi kā gari, kas zog enerģiju. Viņi nav no mums atdalāmi – viņi ir mūsos, viņi ir daļa no mums –, taču mums jāpanāk, lai mēs kontrolētu viņus, nevis viņi mūs. Tas nenozīmē, ka mēs viņus iznīcinām, mums tie ir vajadzīgi, bet tikai noteiktos apstākļos.
RL: No kurienes šie “zagļi” jeb netikumi rodas?
Singhs: Pašreizējā laikmetā, Kali jugā, kas pēc grieķu mitoloģijas, šķiet, atbilst dzelzs laikmetam, es teiktu, ka tie rodas no sociālās inženierijas.
RL: Tiešām?! Jūs uzskatāt, ka kaut kādi šausmīgi ļaunie sociālie inženieri mūsos ieperina iekāri, alkatību un dusmas?
Singhs: Es neteiktu, ka viņi ir ļauni, viņi tikai grib kontrolēt cilvēkus, un alkatība ir viens no veidiem, kā to izdarīt. Panākot, ka kāds kļūst alkatīgs, viņu var kontrolēt! Padarot kādu par egoistu, viņa ego izveido tādu kā lēcu starp viņu un realitāti – un jau atkal viņu var kontrolēt! Šādu taktiku cilvēki mēdz izmantot pat ģimenē, nemaz nerunājot par lielajiem kontrolētājiem. (Smejas.) Tā tagad notiek visur, tā ir izplatīta prakse. Tāpēc tikai tie cilvēki, kas meditē vai... ir cēlušies no augstas kārtas, spēj saprast, ko nozīmē būt brīvam no šīm lietām un stāvēt tām pāri.
RL: Vai jūs teiktu, ka pats esat brīvs no iekāres, alkatības un dusmām?
Singhs: Nekādā gadījumā. Es teiktu, ka spēju tās kontrolēt, bet brīvs no tām neesmu. Es nemaz negribētu no tām atbrīvoties!
RL: Paskaidrojiet sīkāk.
Singhs: Katra no šīm lietām ir kā enerģija, kam ir tumšā un gaišā puse. Iekāre var kļūt par mīlestību, alkatība var kļūt par dāsnumu, dusmas var kļūt par piedošanu, egoisms var kļūt par pazemību, pieķeršanās var kļūt par nošķiršanos. Visas šīs piecas lietas ir daļa no mums, jautājums ir tikai par to, kurā monētas pusē mēs gribam būt. Tāpēc es saku, ka spēju tās kontrolēt, bet nesaku, ka gribētu no tām atbrīvoties.
Lai turpinātu lasīt šo rakstu, lūdzu, pieslēdzies vai reģistrējies